هواپیماهای توربوپراپ(ملخی) برای چه پرواز هایی مناسب هستند؟

حل بوکلت خلبانی بنر

مقدمه

با پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری و همچنین بهبود سطح کیفی زندگی بشر، استفاده از هواپیما مرسوم تر شده تا جایی که بسیاری افراد به سبب علاقه ی شخصی و یا به فراخور کار و فعالیت خود، ترجیح می دهند در مسیر های کوتاه نیز از هواپیما استفاده کنند و برای این انتخاب خود دلایل بسیاری از جمله کاهش خستگی ناشی از سفر، صرفه جویی در زمان، ایمن بودن این مدل از حمل و نقل نسبت به حمل و نقل جاده ای و ریلی و … را دارند.

پیدایش موتور های جت و بالتبع سرعت بخشی بیشتر به جریان ترافیک هوایی، سهولت بخش سفر های هوایی است اما با این وجود در برخی مسیر های منطقه ای کوتاه بُرد، استفاده از موتور های جت از نوع توربوفن (Turbofan) به صرفه نبوده و ترجیح بر آن است که از گونه ای دیگر از موتور های جت، یعنی موتور های توربوپراپ (Turboprop) بهره بگیریم. به طور میانگین، هواپیماهای ملخی (توربوپراپ Turboprop ) برای مسافت های 600 تا 1000 مایل، به شرط در نظر داشتن سایر شرایط پُرفورمَنس(عملکردی) و آپرِیشِن(عملیاتی)، گزینه ی مناسبی هستند.

 

سریعترین هواپیماهای ملخی ( هواپیمای توربوپراپ Turboprop) دنیا کدام اند؟

به سبب محدودیت های فراوان، هواپیماهای توربوپراپ یا ملخی، میانگین سرعت پایین تری نسبت به هواپیماهای با موتور جت از نوع توربوفن (Turbofan) دارند. در ادامه نام تعدادی از سریعترین هواپیماهای ملخی را برای شما لیست کرده ایم:

  • Bombardier DHC-8 Q400
  • Piaggio P.180 Avanti Evo
  • Beechcraft Super King Air 350
  • Saab 340

 

مهمترین دلایل استفاده از هواپیماهای توربوپراپ( در بیان عامیانه : هواپیمای ملخی ) در مسیر های کوتاه بُرد و منطقه ای چیست؟

1- موتور جِت ( در اینجا منظور توربوفن است و نه توربوپراپ )، در واقع برای ارتفاعات پروازی بالا مناسب می باشد(برای مثال ارتفاعات 30,000 پا و بالاتر) و طبیعی است که طی مسیرهای پروازی کوتاه، رسیدن به این چنین ارتفاعی به دلایل فراوان، به صرفه نیست و لذا از موتور توربوپراپ ( ملخی ) بهره می گیریم که می تواند در ارتفاع کروز (cruising altitude) پایین تری پرواز نموده در حالی که پرفورمنس و عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارد.

حل بوکلت خلبانی بنر

 

2- موتور های توربوپراپ ( ملخی ) به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در ارتفاعات معمول(نه زیاد و نه کم)، بهترین عملکرد خود را داشته باشند که این ویژگی سبب بهره گیری از این موتورها و هواپیماهای مجهز به این نوع موتور شده است.

 

3- یکی از ماموریت های هواپیماهای توربوپراپ ( هواپیمای ملخی )، سرویس دهی به مناطق کم برخوردار است و بسیاری از این مناطق دارای فرودگاه های با طول باند کوتاه و نیز دارای موانع (Obstacles) و ارتفاعات بلندی در اطراف فرودگاه می باشند. هواپیمای های ملخی (توربوپراپ) معمولا از طراحی بال مستطیلی شکل ( Straight Wing ) بهره می برند و همین نوع طراحی بال، هواپیما را توانا می سازد تا بتواند نیروی لیفت (بَرآ: نیرویی که سبب بالا نگه داشتن هواپیما می شود = Lift) قابل توجهی را تولید نماید (High-Lift) و در نتیجه بتواند محدودیت های موجود در این نوع پروازها را بطور کامل پوشش داده و از عهده ی گرادیان های کاهش و افزایش ارتفاع (یعنی بتواند در ازای طیِ مسافت افقی، ارتفاع مورد نظر را بدست آورده و یا از دست بدهد Climb And Descent Gradients ) براید.

 

4- یکی دیگر از موارد مهم در خصوص استفاده از هواپیماهای ملخی، توجه به عرضه و تقاضا است بدین معنی که در مسیرهای کم تردد و در نقاطی که استقبال زیادی از پروازها نمی شود و نرخ جابجایی مسافر به ازای پرواز پایین است، استفاده از هواپیماهای ملخی ( یا توربوپراپ ) گزینه ی هوشمندانه و اقتصادی تری می باشد؛ زیرا متوسط ظرفیت حمل مسافر به وسیله ی این نوع هواپیماها، مقداری بین 20 تا 60 مسافر می باشد که با سهولت تکمیل می گردد.

 

آیا هواپیماهای ملخی ( توربوپراپ ) ایمن هستند؟

میخواهیم خیال شما را برای همیشه از این بابت، راحت و آسوده کنیم! کافی است ایمان داشته باشید که هر انسانی از جمله خلبان پرواز، جان خود را بیش از هر چیزی در دنیا دوست دارد و هیچ خلبانی حاضر نیست جان شیرین خود را به سُخره گرفته و سوار بر هواپیمایی شود که از ایمنی کافی برخوردار نیست. لطفا به این حقیقت ایمان داشته باشید که مهندسین بسیاری به طور شبانه روزی در حال چک و بررسی سیستم های متختلف هواپیما هستند و خلبان نیز قبل از آغاز پرواز، هواپیما را چک کرده و تحویل می گیرد. طبیعی است سلامت پرواز با هر نوع هواپیمایی تابع عوامل بسیار زیادی است پس بیایید یک بار برای همیشه پرونده ی بی اعتمادی نسبت به هواپیماهای ملخی را ببندیم. جالب است بدانید هواپیمای ملخی مثل ATR 72-600 که هم اکنون به واسطه ی شرکت ایران ایر(هُما) به کار گرفته می شود، به جهت سیستم های هدایتی، ناوبری و ایمنی، یکی از بهترین هواپیماهای موجود در ایران بوده و نسبت به بسیاری از هواپیماهای دیگر، در سطوح بالاتری جای می گیرد. پس لطفا آرامش خود را حفظ کنید، کمربند را محکم ببندید و از پرواز لذت ببرید.

 

آیا هواپیماهای توربوپراپ ( هواپیماهای ملخی ) در آینده نیز پرواز خواهند کرد؟

با توجه به دلایلی که گفته شد، پر واضح است که استفاده از هواپیماهایی که از موتور ملخی یا توربوپراپ بهره می برند همواره گزینه ای مناسب برای برخی مقاصد می باشد. اما بنا به آمار و بررسی ها، اقبال عمومی توسط مسافرین نسبت به استفاده از هواپیماهای مجهز به موتور توربوفن روز افزون بوده و همین امر موجب شده تا شرکت های سازنده ی هواپیمای به فکر طراحی و ساخت هواپیماهای توربوفن با ظرفیت میانگین 30 تا 70 نفر بوده و در این امر موفق باشند. حاصل این چنین طراحی هایی هواپیماهایی نظیر تایپ های پایین است که موفقیت زیادی را به دنبال داشته اند:

  • Embraer ERJ-135 , ERJ-140 , ERJ-145 – امبرائر سری 135 و سری 140 و سری 145
  • Bombardier CRJ 100/200 , CRJ-700 , CRJ-900 , CRJ-1000 – بمباردیه (بمباردیر) سری 100/200 و سری 700 و 900 و 1000

 

جمع بندی

هواپیماهای ملخی ( توربوپراپ ) نه تنها غیر قابل چشم پوشی هستند بلکه سهم قابل توجهی از جابجایی بار و مسافر و همچنین خدمات نظامی را در سراسر دنیا بر عهده دارند و با توجه به ویژگی هایی از جمله مصرف بهینه سوخت، گزینه ای مناسب جهت پرواز هستند.

امتیاز این مطلب
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید(ستاره سمت چپ یعنی "بیشترین امتیاز")!
[کل: 2 میانگین: 5]

اشتراک گذاری:

حل بوکلت خلبانی بنر

8 thoughts on “هواپیماهای توربوپراپ(ملخی) برای چه پرواز هایی مناسب هستند؟

  1. پرواز با هواپیمای ملخی واقعا ترسناکه 😂😂

  2. ما که فعلا سوارشیم و میخواد بپره، احساس میکنم باید خیلی لذت بخش باشه. بالاخص که بالها نیز بالای بدنه است و مانع دید به چشم انداز پایین نخواهد شد.

    1. بله دقیقا، هواپیماهای بال بالا(High wing) دید خیلی خوبی به پایین دارن و پرواز باهاشون واقعا لذت بخشه. سفرتون به خوشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *